-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11992 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

عمره تمتع و حجّ واجب به چه معني ميباشد و چه شباهتي با هم دارند؟

خداوند عالم در قرآن كريم حج را بر كساني كه شرايط آن را دارند واجب كرده است و فرموده:

ولِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ البَيتِ مَنِ استَطاعَ اِلَيهِ سَبيلاً;(آل عمران،97) و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانة ]او[ كنند. آنها كه توانايي رفتن به سوي آن را دارند. حج مراسمي است كه هر ساله در مكّه برگزار ميشود. براي كساني كه حدود 96 كيلومتر و بيشتر از مكّه فاصله دارند ـ مانند ما ايرانيها و كشورها و شهرهاي دور از مكّة حجّ تمتّع واجب است كه مركب از دو عمل است: عمرة تمتّع و حج تمتّع به اين معنا كه 18 عمل دارد كه پنج تاي آن مربوط به عمرة تمتع و 13 تاي بقيّه مربوط به حج تمتع است كه عبارتند:

اعمال عمرة تمتّع 1 ـ احرام 2 ـ طواف 3 ـ نماز طواف 4 ـ سعي صفا و مروه 5 ـ تقصير (چيدن ناخن يا مو)

اعمال حج تمتّع: 1 ـ احرام 2 ـ ماندن در عرفات 3 ـ ماندن در شب در مشعر 4 ـ رمي جمره عقبه 5 ـ قرباني 6 ـ حلق (سر تراشيدن) 7 ـ طواف زيارت 8 ـ نماز طواف 9 ـ سعي صفا و مروه 10 ـ طواف نسأ 11 ـ نماز طواف نسأ 12 ـ بيتوته در منيَ 13 ـ رمي جمرات سه گانه (سنگ زدن به شيطان در روزهاي 11 و 12 ذي حجة.

اين حج و عمره بايستي در زمان مخصوص انجام شوند. ولي يك عمرة ديگر بنام عمرة مفرده وجود دارد كه در طول سال مردم براي انجام آن به مكّة ميروند و زمان مخصوص ندارد و اعمال آن مانند اعمال عمرة تمتّع است.(تفسير نمونه، آية اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 41 ـ 51، نشر دارالكتب الاسلامية. و كنز العرفان فاضل مقداد، ص 242 ـ 274، نشر مكتب نويد اسلام.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.